Objektif
Meningkatkan prestasi pentadbiran kewangan dan perkhidmatan jabatan ke tahap yang lebih produktif dan memastikan bahawa Unit Pentadbiran dan Pengurusan Sumber Manusia di Jabatan Kewangan dan Perbendaharaan Negeri Melaka lebih teratur dan terurus.
Fungsi
- Menguruskan kad perakam waktu bagi semua pegawai dan kakitangan
- Menyelia dan memantau kebersihan dan penyelenggaraan pejabat
- Menguruskan surat menyurat dan sistem fail
- Menguruskan penyelenggaraan kenderaan
- Menguruskan pengemaskinian data maklumat dalam sistem HRMIS
- Menguruskan penyediaan sasaran kerja tahunan dan laporan penilaian prestasi anggota jabatan
- Menguruskan gaji pegawai dan kakitangan
- Melaksanakan persaraan/pencen kakitangan
- Menguruskan proses tindakan tatatertib anggota jabatan
- Menguruskan penyediaan rekod perkhidmatan dan cuti pegawai dan kakitangan
- Menguruskan perjawatan, perkhidmatan dan kenaikan pangkat pegawai dan kakitangan
- Menguruskan perolehan pembekalan jabatan
- Mengaturkan jadual program/latihan/seminar kepada semua pegawai dan kakitangan jabatan
- Menguruskan pelupusan dan hapuskira jabatan
- Menguruskan kelulusan pesanan tempatan
- Melaksana, menyelia dan menyenggara pengurusan stor dan aset jabatan
- Urusetia Mesyuarat Pengurusan, Keutuhan, JKPAK dan MBJ Jabatan
- Urusetia Standad Kualiti Jabatan (MS ISO 9001:2008, 5'S dan Amalan Hijau)
- Bertanggungjawab untuk menyelaras segala program Kerajaan Negeri yang memerlukan penyertaan jabatan
Senarai Aktiviti Unit
Carta Fungsi Unit