Unit Pengurusan Dana dan Terimaan
Objektif
- UNIT PENGURUSAN DANA DAN TERIMAAN
- Memastikan aliran tunai masuk dan keluar Kerajaan Negeri diurus dan diperakaunkan dengan sewajarnya.
- Memastikan penilaian keperluan tunai Kerajaan Negeri dapat membantu Kerajaan Negeri dalam urusan pelaburan yang menguntungkan dan menambahkan nilai aliran tunai Kerajaan Negeri.
- Memastikan simpanan tetap kerajaan Negeri diuruskan dan diperakaunkan dengan cekap teratur.
Fungsi
- UNIT PENGURUSAN DANA DAN TERIMAAN
- Mengurus dan memperakaun aliran masuk dan keluar tunai Kerajaan Negeri Melaka.
- Menganalisa keperluan tunai Kerajaan Negeri bagi memastikan Kerajaan Negeri sentiasa mempunyai tunai yang mencukupi untuk menampung pembayaran.
- Menyemak dan memantau baki bank harian.
- Menyediakan Penyata Penyesuaian bagi Bank Bayaran, EFT dan Terimaan.
- Menyedia, menyemak dan meluluskan dokumen-dokumen berikut:
- Penyata Pemungut.
- Baucar bayaran bagi caj bank.
- Permohonan Bank Deraf dan pemindahan telegraf.
- Pemindahan wang antara bank.
- Memperakaunkan terimaan daripada sistem e-bayar dan mengemaskini terimaan tersebut di dalam sistem SPEKS.
- Menguruskan pemindahan dana bayaran secara EFT dan Pemindahan Telegraf.
- Memperakaunkan semua terimaan yang diterima ke Akaun Bendahari Negeri.
- Memberi cadangan untuk keperluan pelaburan jangka pendek dan jangka panjang serta REPO bagi menambah nilai aliran tunai kepada Kerajaan Negeri.
- Menguruskan simpanan tetap bagi lebihan tunai di Akaun Bendahari Negeri dari semasa ke semasa.
Senarai Aktiviti Unit
Carta Fungsi Unit