UNIT KOMPUTER

Objektif

  • Menjadikan Unit Komputer sebagai pemangkin kepada kemajuan dan kesejahteraan rakyat
  • Membantu meningkatkan kecekapan, produktiviti dan kualiti pentadbiran dan pengurusan Jabatan
  • Memastikan kakitangan JKPNM mendapat pendedahan kepada teknologi maklumat bagi memasuki Era Kerajaan Elektronik selaras dengan pembangunan pentadbiran negara

Fungsi

  • Melakukan pengendalian kerosakan peralatan ICT JKPNM dan memastikan ianya diselesaikan dalam tempoh lima (5) hari bekerja kecuali yang melibatkan perolehan alat ganti dan perkhidmatan.
  • Memastikan kerja-kerja penyelenggaraan berkala (PM) server iSPEKS dilaksanakan mengikut tempoh yang telah ditetapkan iaitu sebanyak enam (6) kali setahun.
  • Melaksanakan kerja-kerja penyelenggaraan berkala (PM) peralatan ICT Jabatan dilaksanakan mengikut tempoh yang telah ditetapkan iaitu sebanyak sekali setahun.
  • Mengemaskini laman web Jabatan dari masa ke semasa.
  • Memastikan prestasi semasa server-server Sistem Perakaunan Akruan (iSPEKS) di Pusat Data (DC) dan Pusat Pemulihan Bencana (DRC) beroperasi dengan lancar iaitu tahap jaminan 100%.
  • Memastikan aplikasi Sistem Perakaunan Akruan Kerajaan Negeri (iSPEKS) beroperasi dengan lancar iaitu tahap jaminan 100%.
  • Memastikan aduan pengguna melalui laman web dan emel JKPNM yang diterima dihantar ke Unit Pentadbiran untuk diberi maklumbalas kepada pengguna.
  • Memastikan aplikasi Portal iSPEKS  (slip gaji, penyata pendapatan tahunan dan makluman bayaran melalui internet) bagi data bulan September 2020 dan ke atas beroperasi dengan tahap jaminan 100%.
  • Memastikan aplikasi sistem eSPEKS (slip gaji, penyata pendapatan tahunan dan makluman bayaran melalui internet) bagi data bulan Ogos 2020 dan ke bawah beroperasi dengan tahap jaminan 100%. 
  • Memastikan aplikasi sistem sokongan beroperasi dengan lancar. Sistem-sistem sokongan yang terlibat ialah :
    • Shared JKPNM - Membolehkan data-data dikongsi bersama kakitangan JKPNM.
    • Sistem e-APC (Anugerah Pekerja Contoh - Bulanan) - Membolehkan setiap kakitangan membuat undian calon yang layak secara atas talian.
    • Sistem pendaftaran surat secara atas talian (e-surat) - Merekod surat masuk dan keluar secara atas talian.

Carta Fungsi Unit


Aktiviti


Direktori Kakitangan


* Nota: Sila hubungi talian 06-3333333 dan diikuti dengan nombor sambungan

Unit Komputer


* Sila tambah @melaka.gov.my apabila menghantar emel kepada staf di bawah
Nama/Jawatan
Nora Binti Mokhtar
Pegawai Teknologi Maklumat
Mohd Fadzlezam Bin Sulaiman
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat (Kanan)
Nur Athirah Binti Burhanuddin
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
Mohd Farid Bin Rashid
Juruteknik Komputer
Noorazlinda Binti Jumaat
Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi)
Mohd. Amirudin Bin Zainal
Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi)

# MYHRMIS MOBILE # # # # # # # # # # # #
#
STATISTIK PELANCONG MENGIKUT NEGARA ASAL KE NEGERI MELAKA # #
#
# # # # # #

Privacy Policy

back to top